• 7.5.2019 Louhintaurakoitsijan työt on saatu onnistuneesti kalkkiviivoille

    Louhintaurakoitsija Harri Portaala kertoo, että heidän osaltaan Telakkarannan Ajotunnelin työmaa alkaa olla taputeltu: urakan kalkkiviiva häämöttää onnistuneesti heidän osaltaan. Ensi viikolla tehdään vielä kaivuulouhintaa kaupungin puoleisessa päässä, mutta sitten alkavatkin loppukatselmukset ympäröivissä rakennuksissa. Päällimmäiset tunnelmat työmaan vaiheista ovat ehdottomasti positiiviset: muun muassa tärinäarvoissa ollaan oltu koko ajan jopa huomattavasti alle suositusarvojen.

    Aluetta kehitetään edelleen eli ajotunnelin työt jatkuvat. Tunnelin valmistuttua ja liikenteen ohjauduttua sitä kautta, alkaa alueella kerrostalorakentaminen. Näistä asioista vastaa Ajotunneliurakoitsija Aura Rakennus Oy, Anttoni Salminen, p. 040 573 4991, anttoni.salminen@aurarakennus.fi.

    Helteistä viikonloppua!

  • 17.5.2019 Autohallin kulkuyhteys

    Aurinkoinen tervehdys Ajotunnelin työmaalta! Nykyisen autohallin kulkuyhteyteen liittyen on tullut paljon kysymyksiä, mm. miksi nyt suljettuna olevaa pääkulkuovea ei päästykään käyttämään keväällä kulkuyhteytenä, niin kuin aiemmin luvattiin. Suurimpana syynä tähän oli se, että louhinnan suuntaa jouduttiin muuttamaan louhinnan edetessä ja tästä syystä nykyisen autohallin kulkuoven pää oli viimeisimpiä louhittavia/räjäytettäviä alueita. Alun pitäen sen piti olla ensimmäisiä.

    Ajotunneliurakoitsijan tulee lisäksi nyt aloittaa ajotunnelin rakentaminen nykyisen autohallin päästä mm. sähkön saamiseksi tontille (muuntamorakennuksen rakentaminen ajotunneliurakan yhteydessä). Lisäksi nykyisen kulkuoven läheisyyteen rakennetaan samassa yhteydessä myös jätehuone, joten kulkuovi pysyy suljettuna näillä näkymin syksyyn asti.

    Iso kiitos kärsivällisyydestänne, muutokset kuuluvat aina projekteihin.

    Tärinäarvot ovat olleet edelleen todella maltillisia, joten niiden osalta soitamme tässäkin päivityksessä samaa levyä.

    Last but not Least: uusi yhteystieto on lisätty nettisivuillemme
    Ajotunneliurakoitsija
    Aura Rakennus Oy
    Anttoni Salminen
    040 573 4991
    anttoni.salminen@aurarakennus.fi

    Lämmintä viikonloppua!

  • 3.5.2019 Kaikki isoimmat louhintatyöt on tehty

    Turun Telakkarannan Ajotunnelin työmaan kaikki isoimmat louhintatyöt on nyt tehty. Satunnaisia anturakuoppia ja kanaaleja saatetaan tehdä, ja niistä kuuluu tällöin pienempiä räjäytyksen ääniä. Kivet tullaan ajamaan pois alueelta kolmen seuraavan viikon aikana. Rannan alue rauhoittuu työmaan töiltä ja työt siirtyvät ajotunneliin.

    Huom! Tammikuussa 2019 alkanut väliaikainen liikennejärjestely jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Väliaikainen kulkuovi autohalliin sijaitsee autohallin toisessa päässä. Aura Rakennus Oy aloittaa rakentamaan ajotunnelia toukokuun aikana ja ajotunnelin ensimmäinen vaihe valmistuu arviolta 9/2019. Liitteessä tarkemmat tiedot.

    Kiitämme kaikkia alueen asukkaita sekä alueella liikkuneita hyvästä yhteistyöstä. Päivitämme kuulumisia jälleen parin viikon päästä.

    Liitteet
  • 24.4.2019 Tiedote liittyen aiemmin ilmoitettuihin räjähdysaikoihin

    Työmaalla suoritetaan seuraavien viikkojen aikana pieniä, kallion alaosien räjäytyksiä aiemmin ilmoitetun räjähdysikkunan ulkopuolella. Näissä pienissä räjäytyksissä tärinä ja melu on vähäistä. Liikenteen pysäytys ja tarvittavat muut suojaustoimenpiteet toteutetaan samalla tavalla kuin muissakin räjäytyksissä. Tämä koskee siis pelkästään pieniä rikkokivien ja kalliokynsien ammuntaa, joita räjäytetään muutama reikä kerralla. Tavanomaiset räjäytykset suoritetaan edelleen räjähdysikkunassa.

  • 18.4.2019 Terveiset työmaalta!

    Alkaa tuntumaan kesältä ja vähän on jouduttu pölyä pureksimaan, sillä kiveä on ajettu pois työmaalta noin 250 kuormaa kuluneiden päivien aikana. Kuutioissa yhteismassa on peräti noin 1.750 m3.

    Erityistä huomiota vaativa työvaihe autotallin päällä on nyt louhittu iskuvasaralla sen korkeimmasta kohtaa. Kokonaismäärä louhinnoissa neljän päivän aikana tällä viikolla on 500 kuutiota. Huhtikuun tärinäarvojen voimakkuus on ollut todella maltillista kaikissa mittauspisteissä. Lähimmässä kerrostalossa voimakkuus on ollut noin 25% suositellusta ja muissa vieläkin alhaisempi.

    Kallioseinämien vahvistuspultitusta on edelleen jatkettu ja samalla on parannettu myös autotallin seinämän suojausta.

    Pieni hengähdys pyhien yli ja sitten taas jatketaan harjoituksia. Työmaan vaiheita päivitämme seuraavaksi viikolla 18.

    Oikein aurinkoista pääsiäistä kaikille!

  • 5.4.2019 Kahden viikon kuulumisia työmaalta

    Kaksi viimeistä viikkoa on pakerrettu hyvin samankaltaisia töitä lähes samoissa kohdissa kuin edeltävinä viikkoina, joten päivitys olisi ollut viikoittain turhan tiuhaan. Kriittinen vaihe on räjäytystöiden osalta taputeltu (rakennuksen Loiste läheisyys, autotalli): tulevalla viikolla loput louhinnat toteutetaan iskuvasaralla autotallin päältä. Suurta huolellisuutta tulee edelleen noudattaa.

    Kalliota on louhittu kerros kerrokselta rannan myötäiseltä osuudelta: keskiosa kokonaan ja autotallin ja keskiosan välinen osuus puoleen väliin. Kallio on kokonaisuudessaan lujitettu harjaterästapein. Myöhemmin laitetaan vielä verkotus päälle.

    Kaikkiaan kuutioita on louhittu kahtena kuluneena viikkona noin 2 000 m3. Kiveä kuormataan päivittäin pois alueelta.

    Tärinäarvot ovat edelleen alle suositusarvojen.
    Vielä lopuksi kiitoksen sana kaikille alueella autoileville: olette huomioineet pysäköintikiellot, kiitos siitä!

    Näihin näkymiin ja tunnelmiin - tai pikemminkin uusiin näkymiin, mutta edelleen hyviin tunnelmiin - palaamme seuraavaksi 18.4.

    Liitteet
  • 22.3.2019 Aurinkoista perjantaita!

    Telakkarannan Ajotunnelin työmaan tapahtumissa ei ole muutoksia tällä viikolla. Viime viikolla otetuissa kuvissa näkyy kallion reuna, jota tälläkin viikolla ollaan louhittu pala palalta maan tasalle. Viikon saldo kuutioissa on noin 500 m3. Kivikuormia ajetaan samanaikaisesti pois, päivittäin noin 60 kuormaa, yhteensä noin 400 - 500 kuutiota.

    Ensi viikolla hommat jatkuvat samanlaisina.

    Työmaa-alue on pidetty turvallisesti vapaana autoista ja siitä kiitos kaikille! Hyvää viikonloppua!

  • 15.3.2019 Työviikkoa kuvina

    Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa:
    - Kuva 1: merikontit suojaavat autotallia. Tällä hetkellä työvaihe on siirtynyt hieman vasemmalle. Tiesittekö, että jossain vaiheessa suunnitelmia tästä olisi tullut tunnelin poistumisaukko.
    - Kuva 2 ja kuva 3: kalliota louhitaan aina kolme metriä kerrallaan alaspäin, kuten porrastuksista näkee. Reuna tasataan koko matkalta (vaaleanharmaisiin) tukimuureihin asti eli kiveä louhitaan myös leveyssuunnassa vielä melkoinen määrä. Samaan aikaan kallioon porataan tukirakenteita, jotta louhintaa voidaan tehdä turvallisesti.

    Tässä lokaatiossa työskennellään myös tulevana viikkona.

    Liitteet
  • 8.3.2019 Hyvää naistenpäivää!

    Tämän viikon päivitys on pitkälti toistoa viime viikon perjantaista: louhittu kuutiomäärä oli reilut 1.000 m3, kiveä vietiin pois noin 50 kuormaa päivässä ja tärinät ovat edelleen miltei vain murto-osan sallituista. Ensi viikolla ajotunnelin sisäänmenokaaren molempiin reunoihin tehdään kivistä työpedit, jotta päästään poraamaan. Louhintatyöt painottuvat edelleen rakennusten 4 ja 5 kohdalle.

    Ensi viikolla teemme kattavamman päivityksen - mennään kirjaimellisesti pintaa syvemmälle.
    Sitä ennen oikein upeaa naistenpäivää!

  • 1.3.2019 Työmaan kuulumisia viikolta 9

    Tämän viikon louhintasaldo on noin 1 500 kuutiota. Rakennuksen viereisessä kalliossa on päästy jo maanpinnan tasolle asti. Tärinät ovat edelleen maltillisia. Ensi viikolla louhintatyöt ovat lähinnä rakennusten 4 ja 5 kohdalla. Lisäksi kiveä siivotaan ja kuljetetaan pois konttien edestä.

    Hyvää viikonloppua!

  • 22.2.2019 Ajotunnelin keskiosa saavutti katutason

    Tällä viikolla on louhittu yhteensä noin 2 400 kuutiota kiveä. Ajotunnelin keskiosassa saavutettiin katutaso ja kiinteistön vieressä päästiin yhdeltä matkalta kolmisen metriä maata kohti. Räjäytyksiä on tehty tällä viikolla joka päivä, mutta tärinäarvoissa ei kuitenkaan ole tapahtunut muutoksia. Ensi viikolla jatkamme samaan tahtiin niin räjäytyksiä kuin porausta. Kiviä pyritään myös siirtämään työmaalta pois, mutta varsinaisesti siihen keskitytään viikolla 10.

    Alkuviikolla elettiin yhdenlaista jännitysnäytelmää, kun autoja oli parkkeerattu kieltojen vastaisesti työmaalle. Muistuttelemme, että joudumme tilaamaan niille hinauksen lähialueelle.

    Lunta tuli jossain vaiheessa niin paljon, että sen poisluonti sitoi osaltaan työvoimaa. Nyt toivotaan, että kelit jatkuvat suotuisina ja ylimääräiseltä liukkaudeltakin vältyttäisiin.

    Liitteet
  • 15.2.2019 Kivenpyörittäjän kylässä kaikki hyvin

    Työmaan aloitettua toimintansa moni saattoi ihmetellä, miksi louhintakiviä ei kuljetettu pois. Touhu näytti kivien pyörittelyltä paikasta toiseen ja siitä nimitys Kivenpyörittäjän kylä. Selitys kivien kasaamiselle milloin mihinkin oli siinä, että kivistä tehtiin ensisijaisesti ns. työpenkkejä, mutta tarvittaessa myös tukia ja suojia. Tänään olemme aloittaneet kivien kuljettamisen työmaalta pois. Keli on ollut mitä mainioin tähän tarkoitukseen: sopiva kosteus estää pölyämisen.

    Louhintatyöt ovat edenneet suunnitellusti, ensi viikolla aloitamme lisäksi panostusreikien poraamisen kallioon (yksi pora lisää, sen verran ääntä lisää). Tärinät ovat edelleen alhaisissa tasoissa.

    Hyvää viikonloppua kaikille!

    Liitteet
  • 8.2.2019 Louhintatyöt alkavat maanantaina 11.2. - ethän pysäköi työmaalle!

    Tukimuuri on on nyt valmis ja merikontit on aseteltu autotallin suojaksi. Maanantaina 11.2. aloitetaan louhintatyöt As Oy Loisteen päädyssä. Louhintatyöt jatkuvat rakennusten läheisyydessä arviolta aina 15.4. asti, jolloin tunneliporukka saapuu tekemään tunnelia. Työmaan tärinöitä mitataan jatkuvasti ja ne ovat edelleen pysyneet alhaisina.

    Autoja on ajoittain pysäköity työmaalle, kuten As Oy Loisteen päätyyn. Liikennejärjestelyt ovat edelleen voimassa ja kehotammekin autoilijoita pitämään autot poissa työmaalta. Maanantaina 11.2. alkava työvaihe vaatii erityisesti, ettei alueelle pysäköidä.

  • 1.2.2019 Työmaan haasteellisin vaihe on parhaillaan käynnissä

    Turun Telakkarannan Ajotunnelin työmaan edistyminen on ollut haastavimmassa vaiheessaan viime aikoina (rakennuksen läheisyys). Tällä viikolla on rakennettu tukimuuria ja aseteltu merikontteja As Oy Loisteen päädyn autotallin eteen suojaksi. Ensi viikolla timpurit lähtevät tauolle, joten työmaalla päästään siirtelemään kivikasoja autohallille päin.

    Tärinät ovat pysyneet edelleen erittäin maltillisina.

    Liikennejärjestelyjen muutokset astuivat voimaan viime viikon keskiviikkona.

    Liitteet
  • 25.1.2019 Talviset terveiset Telakkarannasta!

    Näillä kuvilla toivotamme teille oikein rauhaisaa viikonloppua. Sunnuntaiksi lupailevatkin huikeita pakkaslukemia ja lisää lunta. Tärinät ovat viikon osalta olleet edelleen erittäin alhaisella tasolla.

    Kuvaterveisten lisäksi liitämme nähtäväksenne louhinnasta toteutetun maastomallin, vaihe 1.



    Liitteet
  • 18.1.2019 Telakkarannan louhintatyö on edennyt kohti As Oy Sataman Loisteen päätyä

    Telakkarannan louhintatyö on edennyt kohti As Oy Sataman Loisteen päätyä ja tämän takia ensisijainen kulku autohalliin (punainen nuoli) suljetaan liikenteeltä kokonaan keskiviikkona 23.1.2019 klo 12.00 alkaen. Kyseinen työvaihe on työmaan tähänastisista vaiheista haasteellisin rakennuksen sekä autohallin läheisyyden vuoksi.

    Huom. Alueella on havaittu pysäköintiä viime päivinä ja nyt on tärkeä aika muistuttaa, että alueen pysäköintikiellot ovat voimassa edelleen.

    Liikenne siirretään kulkemaan Eerik Pommerilaisen Rantaan liitteessä olevan kuvan mukaisesti. Väliaikainen kulkuovi autohalliin sijaitsee autohallin toisessa päässä (vihreä nuoli). Tämä kulkuovi vaihdetaan uuteen tiistain (22.1.2019) aikana. Väliaikainen kulkuovi toimii samalla kaukosäätimellä kuin nyt suljettava kulkuovi vasta 23.1.2019 klo 12.00 alkaen.

    Auto- ja kevyt liikenne erotetaan toisistaan aitamaalla. Kevyt liikenne kulkee rannan puolella.

    Tämän väliaikaisen liikennejärjestelyn kestoksi on arvioitu 3-4 kuukautta. Tämä tiedote korvaa edelliset tiedotteet.

    Liitteet
  • 11.1.2019 HUOM! Väliaikaisen liikennejärjestelyn muutos siirtyy

    Viimekertaisessa päivityksessä 4.1. informoitu liikennejärjestelyn muutos siirtyy.

    Loisteen pään autohallin ovea ei suljeta liikenteeltä maanantaina 14.1.2019, vaan toistaiseksi liikenne kulkee tästä ovesta normaalisti. Väliaikainen kulkuovi (As Oy Turun Tyyrpuurin pää) ei ole siis käytössä liikenteelle 14.1.2019. Tällä hetkellä ei ole vielä tiedossa, milloin väliaikainen liikennejärjestelyn muutos tapahtuu. Tiedotamme heti, kun väliaikaisen liikennejärjestelyn toteutusaikataulu on tiedossa.

    Tämä tiedote korvaa 4.1.2019 julkaistun tiedotteen.

    Liitteet
  • 4.1.2019 Liikennejärjestelyihin tulee muutoksia 14.1.2019 alkaen

    Telakkarannan louhintatyö on edennyt kohti As Oy Sataman Loisteen päätyä ja tämän johdosta autohallin ensisijainen
    kulkuovi suljetaan liikenteeltä kokonaan. Liikenne siirretään kulkemaan Eerik Pommerilaisen Rantaan. Liitteenä oleva tiedote kuvineen havannoi muutoksia.

    Autohallin Loisteen pään kulkuovi suljetaan liikenteeltä maanantaina 14.1.2019 klo 12.00 alkaen.
    Tämän väliaikaisen liikennejärjestelyn kestoksi on arvioitu 3 - 4 kuukautta.

    Joululomat on vietetty ja työmaalla tehdään taas töitä tuttuun tapaan. Autotallin katolla sijaitsee leikkipaikka: työmaalta toivotaan, että lasten ei anneta leikkiä siellä yksin etenkään päivällä, jolloin työmaalla tehdään töitä.

    Tiedotamme työmaan asioista jälleen viikottain tällä sivustolla. Toivotamme kaikille oikein hyvää alkanutta vuotta 2019!

    Liitteet
  • 18.12.2018 Vko 50 - 51: työmaa lomailee 22.12.2018 - 1.1.2019

    Viime viikolla on jatkettu korkean paikan räjäytystöitä. Seuraavaksi päästään louhimaan kirjaimellisesti kiven sisään, kun timpurit ovat aidoittaneet ja täten turvanneet louhittavan kohteen reunat. Viime viikon louhintamäärä oli noin 2000 m3. Tällä viikolla on toteutettu muun muassa matalan osan eli parkkialueen louhintaa.

    Soitamme edelleen samaa levyä tärinöiden suhteen ja hyvä niin: tärinäarvot ovat huomattavan alhaiset.
    Työmaalla ei ole ollut häiriöitä pysäköinneistä, siitä kiitos kaikille.

    Työmaa hiljenee joulun pyhiksi eli vietämme joulua ajalla 22.12.2018 - 1.1.2019. Palaamme työmaalle jälleen 2.1.2019. Toivotamme kaikille oikein rauhallista ja mukavaa joulua sekä iloista uutta vuotta!

    Liitteet
  • 7.12.2018 Vko 49

    Viime viikon tiedotuksesta poiketen tämä viikko on vielä jatkettu pelkästään korkean paikan louhinnalla. Työmaan työt etenevät kuitenkin aikataulussaan. Tärinät ovat edelleen huomattavasti alle sallittujen arvojen. Alhaisten arvojen syyksi arvellaan louhittavan kiven suurta rakoisuutta, joka johtaa tärinää huonosti. Näin pitkäkestoinen aika näin huomattavan alhaisilla tärinäarvoilla hipoo jo harvinaisuutta.

    Arki työmaan ympäristössä on myös saatu rullaamaan, sillä alueen pysäköintikieltoa on kunnioitettu.

    Tästä on hyvä jatkaa ensi viikkoon ja kohti joulua!

  • 30.11.2018 Vko 48: Kivenpyörittäjän kylässä kaikki hyvin

    Tällä viikolla on edistetty edelleen korkean paikan louhintaa. Kuutioita tältä viikolta on kertynyt noin 500 - 600. Ensi viikolla louhitaan korkean paikan lisäksi myös työmaalle tulevan kaupungin puoleisella tiellä. Täten myös louhintamäärä tulee tuplaantumaan.

    Tärinäarvot ovat edelleen alhaiset.

  • 23.11.2018 Vko 47: räjäytystyön yläosan työvaihe aloitettiin mallikkaasti

    Kuluneella viikolla on työskennelty suunnitelmien mukaisesti räjäytystyön yläosassa, jossa rakolinjaa on ammuttu noin 30 metrin leveydeltä. Avolouhintasyvyys on ollut 4 - 5 metriä ja rakolinjan aukaisu pohjalle on ollut keskisyvyydeltään noin 13 - 14 metriä. Louhinnan massamäärä on keskimäärin 1000 m3.

    Tärinäarvot ovat pysyneet edelleen erittäin maltillisina. Tästä on hyvä jatkaa tulevaan työviikkoon.

  • 17.11.2018 Vko 46: muistuttelemme pysäköintikiellosta

    Kuluneella viikolla on lähestytty räjäytystyön yläosaa ampumalla vielä viimeiset alaosat pois (noin 500 kuutiota). Kiviä ei edelleenkään kuljeteta paikan päältä pois, vaan ne hyödynnetään työpetien tekoon. Viikolla 47 aloitamme korkean osan räjäytykset ja ne toteutetaan aiemmin mainituilla putkipanosammuksilla, jotka aiheuttavat erilaista ääntä kuin tähän mennessä suoritet räjäytystyöt.

    Tämän viikon räjäytysten tärinäarvot ovat jälleen todella alhaiset. Liitämme päivitykseen kuvakaappauksen yhden mittarin antamasta raportista kuluneella viikolla.

    Lisäksi pysäköinnistä pieni maininta, koska saamme ajoittain yhteydenottoja, kun autoja on siirretty lähialueille. Muistattehan, että alueella on pysäköintikielto ja sitä tulee noudattaa.

    Aurinkoista viikonloppua kaikille!

    Liitteet
  • 10.11.2018 Vko 45: tällä viikolla ei räjäytyksiä, viikon 47 räjäytystyöt saattavat aiheuttaa kovaa ääntä

    Työmaalla ei tehty räjäytystöitä tällä viikolla, sillä nyt on valmisteltu korkean osan räjäytyksiä. Valmisteluihin kuuluu muun muassa rakolinjan porausta sekä ennakkopulttien juottamista. Räjäytysvaiheen menetelmässä käytetään putkipanosammuksia. Räjäytyksistä saattaa aiheutua kovaa ääntä, erilaista kuin tähän mennessä suoritetuista räjäytystöistä. Tärinöitä valvotaan ja mitataan edelleen tarkasti, kova ääni ei indikoi automaattisesti korkeampia tärinäarvoja.

    Sumuinen ja harmaa sää tuntuu jatkuvan, niinpä liitämme päivitykseemme aurinkoisen kuvan jokinäkymästä. Mukavaa isänpäivän viikonloppua kaikille!

    Liitteet
  • 2.11.2018 Vko 44: Kivenpyörittäjän kylä

    Otsikon nimi kuvaa hyvin työmaan työvaihetta tähän asti: lohkottuja kiviä ei viedä työmaalta pois, vaan ne hyödynnetään ns. työpetinä. Kivenpyörittäjän kylässä ollaan edistetty räjäytystöitä joka päivä kuluneella viikolla, paitsi tänään perjantaina. Tähän mennessä räjäytysten yhteissaldo on 6.000 m3 kiveä. Tärinät ovat samoissa alhaisissa lukemissa kuin aiempinakin viikkoina.

    Liitämme oheen yhden kohteen yhden paukun tuottaman informaation esimerkkikuvat. Kuvat ovat viikolta 43. Raportti kertoo muun muassa heilahdusnopeudet (mm/s), joita mitataan kolmeen eri suuntaan V,L,T. Vastaamme mielellämme lisäkysymyksiin. Kysymyksiä voi lähettää sähköpostitse.

    Hauskaa Halloweenia kaikille!

    Liitteet
  • 25.10.2018 Vko 43: pelkkiä hyviä uutisia

    Viikko 43 kääntyy onnekkaasti lopuilleen. Kuluneella viikolla tärinä on pysytellyt ohjearvoihin nähden selvästi niiden alapuolella jokaisessa mittauspisteessä. Louhinta etenee suunnitellusti ja päivittäinen kuutiomäärä irtoaa pienillä tärinöillä, koska räjäytettävät kentät ovat pieniä. Viikon saldo kuutioissa on 2.500 m3. Liikenne alueella on sujunut myös erittäin mallikkaasti, siitä kiitos kaikille. Leppoisaa loppuviikkoa!

    Liitteet
  • 19.10.2018 Vko 42: räjäytystyöt ovat edenneet turvallisesti ja tärinäarvot ovat olleet reilusti alle sallittujen maksimiarvojen

    Telakanrannan ensimmäinen viikko on sujunut räjäytysten osalta turvallisesti suunnitelmien mukaisesti. Kohteen kattava tärinämittausverkosto on valvonut jokaisen räjäytyksen voimakkuutta, eikä yhdessäkään mittauspisteessä ole ylitetty tärinäkonsultin määrittämiä ohjearvoja. Voimakkaimmillaankin se on ollut vain noin kymmenesosan suositellusta. Tämän viikon saldo kuutioissa on 1000 m3.



  • 17.10.2018 Tarkennus Turun Telakkarannan työmaan räjäytystöiden vaikutuksesta alueen liikenteeseen

    Työmaan räjäytystyöt on aloitettu tänään keskiviikkona 17.10. ja ne vaikuttavat alueen liikenteeseen aina 15.2.2019 asti. Tämä tiedote korvaa aiemmin jaetut tiedotteet.

    TÄRKEÄ TARKENNUS!
    Räjäytystyön aikana Erik Pommerilaisen ranta on suljettuna kaikelta liikenteeltä noin 15 minuutin ajan. Alue myös tyhjennetään räjäytyksen ajaksi.
    Alueen yleinen pysäköintikielto on informoitu kaupungin taholta liikennemerkein: pysäköinti on aina kielletty.

    Liitteet
  • 15.10.2018 Räjäytystyöt: tarkennuksia pysäköintiin & liikenteeseen

    Turun Telakkarannan työmaan räjäytysten ja iskuvasaroinnin turva-alueella on astunut voimaan pysäköintikielto tänään maanantaina 15.10. klo 7. Pysäköintikielto on voimassa 15.10.2018 – 15.2.2019. Alueelle kieltoaikana pysäköidyt autot siirretään lähialueille.

    Kun räjäytyksiä tehdään, on Erik Pommerilaisen ranta katkaistuna kaikelta liikenteeltä noin 15 min ajan. Turvahenkilöstö sulkee alueen, eikä alueella ole silloin läpiajoa. Turvahenkilöstö on myös ohjaamassa liikennettä.

  • 11.10.2018 Keskiviikon 10.10. tiedotustilaisuudessa esiin nousseita kysymyksiä

    Eilinen tiedotustilaisuus kirvoitti hyviä kysymyksiä (ja vastauksia). Luultavasti monen alueen asukkaan mieltä polttelevat samat kysymykset, joten lupasimme avata niitä aina myös tänne sivustolle. Tiedotustilaisuus sai selkeydestä kiitosta osakseen. Seuraavat asiat nousivat esille:
    1. Saavatko asukkaat tietoa tärinöistä? - Ehdottomasti saavat. Kuten tilaisuudessa todettiin, tärinöihin on valjastettu oma erillinen asiantuntija, kun toisinaan urakoitsija tarjoaa myös tämän palvelun. Tarkoituksena on, että tärinämittauksista toteutetaan yhteenvetoja, jotka annetaan myös asukkaille tiedoksi.
    2. Mihin saa pysäköidä? - Valitettavasti meillä ole tähän vastausta, eikä meillä ole osoittaa pysäköinnille paikkaa. Tiedämme, että tämä asia vaivaa monia teistä ja toivommekin osaltamme, että saatte siihen ratkaisun. Räjäytystyövaiheessa meidän vastuullamme on turvata niin teidän omaisuutenne kuin työmaahenkilöstön sekä -liikenteen turvallisuus.
    3. Tuleeko työmaa-ajoneuvoille omat liikennevalot? - Työmaaliikenne kulkee pääsääntöisesti eri reittejä kuin muu liikenne, joten liikennevaloille ei ole tarvetta. Optio on yhdelle väliaikaiselle liittymälle tarvittaessa.
    4. Miten pöly minimoidaan? - Pölyn minimoimiseen käytetään muun muassa kastelua. Pakkasilla valitettavasti kastelua ei voida suorittaa. Mikäli tuntuu, että jokin asia ei olisi kohdillaan tämän suhteen, niin ehdottomasti saa ja kannattaa ottaa meihin yhteyttä.
    5. Jos sattuu paikalle juuri räjäytyksen aikaikkunaan, kuinka kauan voi joutua odottamaan? - Kannattaa varautua noin 10 minuutin odotukseen. Lisäksi osassa louhittavaa kohdetta verkotus jää vajaaksi, joten joka räjäytyksen jälkeen meidän on tarkistettava mahdolliset irtokivet. Mikäli sellaisia on, ne joudutaan siirtämään, ja tällöin tarvitaan hermoja myös siinä odotteluun.

    Tulevat kuukaudet vaativat kaikilta kärsivällisyyttä. Hanke toteutettaisiin joka tapauksessa, ja työmaa aiheuttaisi samat melu- ym. vaikutukset urakoitsijasta huolimatta. Se, mitä me voimme osaltamme tehdä, on tiedottaa teitä mahdollisimman hyvin. Jatketaan hyvin alkanutta vuoropuhelua, kiitämme tässä kohtaa jo etukäteen teitä kaikkia!

  • 11.10.2018 Räjäytystyöt alkavat keskiviikkona 17.10.2018

    Räjäytystöiden aloitusajankohta on nyt vahvistunut ja se on keskiviikkona 17.10. Räjäytyksiä ei ole välttämättä joka päivä, mutta jos räjäytämme, räjäytysten toteutusajat ovat arkisin maanantaista perjantaihin seuraavasti:
    Klo 10 – 10.15
    Klo 13 – 13.15
    Klo 15.45 - 16

  • 11.10.2018 Tiedotustilaisuus keskiviikkona 10.10.2018 klo 17

    Kiitos vielä kertaalleen kaikille, tiedotustilaisuuteen osallistuneille. Liitteenä tiedotustilaisuuden esitys.

    Liitteet
  • 3.10.2018 Miten toimia räjäytystyön läheisyydessä

    Tämä tiedote on räjäytystyömaan läheisyydessä sijaitsevien kiinteistöjen asukkaille sekä työmaalla toimiville toimintaohjeeksi.

    1. Työmaa
    Työmaa on aidattu. Ulkopuolinen ei saa oleskella työmaalla, ei myöskään työajan ulkopuolella.

    2. Ennen räjäytystä
    Varmistusmiehet siirtyvät paikoilleen varmistamaan, ettei vaarallisella alueella oleskele tai kulje ulkopuolisia. Ennen räjäytystä annetaan äänimerkki, joka on muodoltaan katkonainen. Varmistusmiesten antamia ohjeita ja kieltoja tulee noudattaa.

    3. Räjäytyksen jälkeen
    Räjäytyksen jälkeen annetaan äänimerkki, joka on muodoltaan yhtenäinen. Varmistusmiehet turvaavat vaarallisen alueen siihen asti, että panostaja on varmistanut vaarallisen alueen turvallisuuden.

    Yhteenvetona: aina kun äänimerkki kuuluu, on hyvä toimia siten, että hakeutuu kauemmas työstä.

  • 3.10.2018 Turun Telakkarannan räjäytystyöt alkavat maanantaina 15.10.2018

    Turun Telakkarannan louhintatyöt jatkuvat ja niihin liittyvää porausta sekä louheen lastausta ja kuljetusta tehdään maanantaista perjantaihin klo 7 – 18 välisenä aikana.

    Räjäytystyöt aloitetaan maanantaina 15.10. ja tällöin klo 7 alueella astuu voimaan ehdoton pysäköintikielto. Räjäytystöiden arvioitu valmistumisaika on 15.2.2019.

    Pysäköintikielto on voimassa 15.10.2018 – 15.2.2019 arkisin klo 7 – 18 välisenä aikana. Alueelle kieltoaikana pysäköidyt autot siirretään lähialueille.

    Räjäytykset ajoitetaan arkisin klo 8 – 16 väliseen aikaan ja niistä varoitetaan ennakkoon merkkiäänin. Alueella ja sen läheisyydessä tulee noudattaa turvallisuusohjeita (alueen opasteet sekä turvahenkilöstö). Merkkiäänien aikana on suositeltavaa välttää mm. ikkunoiden läheisyydessä oleskelua.

    Työmaan asioista pidetään tiedotustilaisuus keskiviikkona 10.10.2018 klo 17, tervetuloa!
    Paikkana on Skanskan työmaakoppi, joka sijaitsee Unioninkadun tunnelin Aurajoen puoleisessa päässä.

    Oikeudet muutoksiin pidätetään.

    Lisätietoja
    Portaala Oy, räjäytystyön johtaja Harri Portaala, p. 044 590 9523, harri.portaala@portaala.fi
    Oy Finnrock Ab, tärinäasiantuntija Toni Aalto, p. 010 832 1340, toni.aalto@finnrock.fi
    Suomen INFRA Palvelu Oy, rakennuttajakonsultti Jouni Äikäs, 040 5599 250, jouni@aikas.fi


    Liitteet
  • 10.7.2018 Turun Telakkarannan Ajotunneli

    Maanrakennus- ja louhintatyöt alkavat vaiheen 1 osalta syyskuun alussa, ja se kattaa kuvien mukaisen alueen.

  • 28.6.2018 Turun Telakkarannan Ajotunneli

    Kiinteistö Oy Turun Telakkarannan Ajotunneli on saanut 28.6.2018 rakennusluvan ajotunnelin vaiheelle 1.

    Liitteet